Kosthållning

Bra mat för din hjärna

I varje cell i vår kropp finns mitokondrier som kan ses som energiproducerande kraftverk. Vid fysisk aktivitet ökar antal mitokondrier i cellerna – detta för att tillgodose det ökade energibehovet. För uppbyggnad av mitokondriernas lipidmembran behöver kroppen intag av mat med nyttiga fetter och fytonäringsämnen.

I vår energislukande hjärna och dess celler behöver mitokondrierna tillgång till stora mängder energi som finns i hälsosam fett. Den typ av fett finns bl. a i avokado som ses som ”Super food”.

Ketogen kost

En kost bestående av cirka 70 till 80 procent fett kallas för Ketogen. Denna kost har förespråkats i åratal vid behandling av patienter med epilepsi, demens eller Alzheimers – detta med mycket goda resultat. Idag använder man sig av Ketokost för att öka energinivån i hjärnan och därmed bekämpa hjärndimman och andra kognitiva nedsättningar.

Givetvis behöver patienten en genomtänkt kostplan för att undvika eventuella hälsorisker till följd av dolda sjukdomar. T. ex förespråkas KetoFLEX 12/3 i ReCODE program för de patienter som behöver gå ner i vikt. Man har funnit att vissa Alzheimers patienter har svårt att behålla sin vikt och detta kan orsaka problem när patienten följer detta Keto-program. Av denna anledning rekommenderar man för individer under 65 år att de upprätthåller ett lägsta BMI på 18,5 för kvinnor och 19,0 för män eller något högre för de som är över 65 år.

Vi anser däremot att BMI är ett grovt mått och det behövs en mer individanpassad kostplan baserad på patientens fett- och muskelmassa.

Läs mer om Ketogen kost i boken Rädda Din Hjärna, Nu!

Inflammationsfri kost

Inflammationsfri diet (IFD) främjar ett balanserat immunförsvar och samtidigt förebygger inflammation i kroppen. Denna kost hjälper kroppen i cellnivå. Cellerna kan lättare bli av med främmande och giftiga ämnen samt blir mer motståndskraftiga vid autoimmuna sjukdomar.

Det finns även livsmedel med inflammationsdämpande egenskaper som individen kan inkludera i sin dagliga kost. Till dessa hör grönsaker, bär, nötter, fröer, avokado, olivolja samt örter och kryddor såsom gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Även kött från gräsbetande djur samt vildfisk inkluderas i denna kost.

För att minska inflammation i kroppen ska individen undvika socker, gluten och laktos- och kaseininnehållande mejeriprodukter samt processade livsmedel.

Läs mer om livsmedels egenskaper i boken, Rädda Din Hjärna, Nu!

Glutenfri kost

Att äta glutenfritt kan verka både svårt och begränsande. Som tur är erbjuder naturen en rad hälsosamma glutenfria livsmedel såsom frukter, grönsaker, kött, fågel, fisk och skaldjur. Även vissa mejeriprodukter, baljväxter och nötter bidrar till den glutenfria kosten.

Personer med autoimmuna sjukdomar gör klokt i att undvika spannmål och stärkelse som innehåller gluten. Satsa på glutenfria livsmedel från din hälsokostbutik, apotek eller den glutenfria avdelningen i din matbutik.

Havre kan bli glutenkontaminerad om den odlas nära vete och andra glutenhaltiga sädesslag eller när den bearbetas i samma anläggning som de glutenhaltiga. Detta leder till negativa livsmedelsreaktioner hos individer med glutenkänslighet eller celiaki patienter.

I ett hushåll där inte alla följer en glutenfri kost ska glutenfria varor förvaras separata.

Källa: The institution for Functional Medicine

Mito-mat

Det finns ytterligare livsmedel som är nödvändiga för de vitala mitokondrierna. Vi kallar dessa för Mito-mat. Grönkål, broccoli, blomkål, spenat, mangold, rädisor, morötter, vitlök, senap samt alla ”frosttåliga” grödor är exempel på Mito-mat. Även kålrabbi, kålrot, senapskål eller rucola, Pak Choi, pepparrot, wasabi, vattenkrasse, kinesisk salladskål och selleri räknas som Mito-mat.