Sköna Minnen, Autofagi

Apple_fasting

En god vän påminde mig häromdagen om Professor Yoshinori Ohsumi på “The Tokyo Institute of Technology” och hans forskning som vann Nobelpriset i medicin 2016.

På 1990-talet var Ohsumi den första som identifierade gener som kontrollerar autofagi och det var först hos jäst. Autofagi betyder ”självätande” och refererar till en process för nedbrytning och återvinning av cellens egna beståndsdelar vilket är oerhört väsentlig för normal cell homeostas; tillstånd av balans och stabilitet i organismens inre miljö. Ofullkomlig autofagi har kopplats till sjukdomar som sträcker sig från Alzheimers sjukdom till cancer. Till exempel i Alzheimers där beta amyloid inte bryts ner och plack uppstår i hjärnan, beror helt enkelt på saknad eller ofullständigt autofagi. En mycket intressant upptäckt om autofagi är att den triggas av intermittent fastande som bromsar åldrande processen. Detta innebär att vi behåller minnen längre. Även om det inte finns några läkemedel tillgängliga på marknaden än pågår det mycket forskning om autofagi och utveckling av både dess aktiverare och inhibitorer.